גלים أمواج חדשות
כניסה
מדריך למורה
המדריך בוורד
שם היצירה חיית החושך
המחבר אורי אורלב
על היצירה הפרק הראשון מתוך ספרו הקלאסי של אורי אורלב. עוסק בהתמודדות עם הפחד, והפיכת הפחד למקור עוצמה.
נושאים התמודדות עם פחד, ידידות, יחסים במשפחה, דמיון
קהל יעד מומלץ כיתות ג-ה
טקסט היצירה טקסט היצירה
דף עבודה לשיעורי החינוך הלשוני דף עבודה
מטרות הפעילות הפעילויות מאפשרות לילד ליצור את חיית החושך של עצמו: בכתיבה או בציור ולגבש דרכי התמודדות עִמה.
הפעילויות באתר
  • הפנקס שלי: כותבים תשובה לשאלה "למה החיה יודעת להתנפח רק בחושך?" לתשובה זאת רק אפשרות הדפסה. הפעילות פותחת פתח להזדהות עם הדמות בסיפור.
  • מציירים: מדמיינים ומציירים את חיית החושך. הפעילות נותנת מקום לביטוי פחדים בציור.
  • פינת העצה: ילדים כותבים עצות: איך להתגבר על הפחד? הפעילות עוזרת לילדים לגבש להם דרכים להתמודדות עם הפחד ולהביען, ונותנת מקום להבעת הזדהות ולעידוד לילדים אחרים.
  • משחק מבוך: בורחים מחיית החושך במבוך מקוון
  • היומן של החיה: כותבים את היומן של חיית החושך. הפעילות מאפשרת לראות את הסיפור מנקודת ראות מיוחדת, ונותנת לילד להביע דברים אישיים שנראים שליליים בעיניו.
  • מסַפּרים: כותבים את הסיפור על הילד וחיית החושך. הפעילות מחדדת את הבנת הסיפור ומאפשר לראות אותו מזווית חדשה.
המלצות להוראה בספר "חיים על הגבול" מאת מולי להד ועפרה אילון מוצגת הפעלה בתנועה בעקבות הסיפור – התנועה עוזרת לשחרור מתחים והרפיה:
  • משמיעים לילדים קטע נגינה איטי ו'כבד'. מזמינים את הילדים להפוך ל'חיית החושך' ולנוע לצלילי המנגינה. מומלץ להאפיל את החדר.
  • מדי פעם מאירים בפנס על אחד מהרוקדים. המשתתפים מוזמנים להביע בתנועה את 'תגובת החיה לאור'.
  • לסיום: מאירים את החדר ומשמיעים קטע נגינה מהיר וקליל יותר. הילדים נעים לקצב המנגינה בחדר מואר, משתחררים מפקיד "חיית החושך" ומשיבים לעצמם את זהותם.